onsdag 4 december 2013

Nu tar vi jul.

TACK alla som har läst min blogg i år, men nu får vi ta lite ledigt, för på vintern händer det inte så mycket att skriva om. Skulle det mot förmodan göra det så skriver jag ju naturligtvis, för vi är ju där även på vintern.
Annars är det GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till er alla.

lördag 19 oktober 2013

Skaftö.

Idag var vi på Skaftö. Vi var på Lyckans Slip i Fiskebäckskil, för att se om vi hittade båtvagn, och det gjorde vi. Sedan åkte vi hem och kokade oss lite kaffe, det tycke jag att vi var värda. Lite trädgårdsarbete pysslade Inger med och jag satte upp väggar i båthuset. Pumpen har bara löst ut ett par gånger idag så då får man vara nöjd. Nu är jag ute i mörkret och grillar vi får se hur det blir.

En sida färdig.

Ny grävt.

Färdigt bygge.

fredag 18 oktober 2013

Problem igen!!!

Problem, ja det kan man säga. Inte så stora men det räcker för oss. Pumpen har lagt av igen, inget vatten och det är inte så¨roligt. Vi fick hämta vatten  hos grannen som vi kan ha till mat osv. till toaletten får man hinka upp ifrån brunnen, som vi tar vatten ur när vi vattnar blommor och sådant, så allt funkar ju men man blir lite begränsad. Lite höstarbete blir det imorgon lördag, vi ska nog åka till Fiskebäckskil också för att se och mäta M-bornas båtvagn. Annars har det varit en trevlig dag.

Det är jag som bestämmer.

60 meter ner sitter uslingen.(pumpen alltså)

Grannvatten.

Bilder som barnen har gjort.

Snart dags att ställa in.

Kan bli fin skridskois.

Hösten är här.

tisdag 24 september 2013

Inflyttning

Inflyttning har skett i båthuset.Båten har alltså kommit upp ur havet och blivit transporterad på lastbil hem. Tvätt av båten. Flyttning av båten in i båthuset. Det var dagens jobb.

Klart.

söndag 22 september 2013

Helg.

Inger fick sköta logistiken åt M-borna på fredags kvällen. Dom skulle denna helg segla hem sin båt från Thn. till M-stad. Inger fick åka med Reino som skulle till M-stad för att hämta Bastian, som skulle vara med Reino och Gunnel denna helgen. Karolina körde till Thn. och så fick Inger åka vidare hit till Lyse i deras bil. Bilen får dom hämta i Fkp. när dom vill. Sen fredag blev det innan Inger kom, men lite käk fanns det, så jag tror hon blev nöjd. På lördag var det promenad och fika i stan. Det blir inget båtåkande denna helg, det blåser och regnar lite väl mycket, men man får lite gjort i trädgården istället Bilder med sol är från lördag. Regnet kom på söndag.

På väg mot Stångehuvud.

Berget en blöt söndag.

onsdag 18 september 2013

Äntligen.

Äntligen har hushållerskan börjat att jobba, just nu fixar han maten. När jag kom hem ifrån jobbet, tog vi båten för att åka ut och fiska. Jag trodde inte det med tanke på att det har regnat en del idag också. Vi kom ut på sjön och fick 8 st makrillar på 2 tim. Sen började det att bli lite kallt. Det var annars en underbar kväll med solnedgång åt ena hållet och fullmåne åt det andra.

Nu är det napp.

En man som heter Björn.

Fint hav och en man som mår bra.

Dagens fångst.

tisdag 17 september 2013

Rekord eller?

Idag kom min kamrat Björn på besök och stannar några dagar. Vi hade en trevlig afton med lite mat och en pilsner. Mätning av tagetes skedde också, Björn trodde att det var världsrekord i höjd. Nu har jag bytt titel från tageteskung till tageteskaiser. Den högsta blomman var hela 93cm och det är inte dåligt. Vädret var inte med oss utan det var regn, så vi kunde inte åka båt och fiska som vi hade tänkt oss. Vi får se vad morgondagen har i sitt sköte, det kanske blir bra väder och då blir det båt och fiske.

Björn har bäddat.

Kyckling i  ugnen.

Så var det dukat och klart.

Mätning. 93 cm.

söndag 15 september 2013

En väntans dag.

Som ni säkert vet seglade ju M-borna hem sin båt Ramunda i helgen. Då för att logistiken skulle fungera så var jag tvungen att rycka in. Det var inte så besvärligt, jag hade 2 st.barn hos mig i helgen och det gick bra. Men söndag em. var det en lång väntan på att mamma och pappa skulle höra av sig när dom var i Trollhättan. Det blev nog lite senare än vad vi trodde, både här hos mig och i båten. Telefonen ringde och vi fick ge oss iväg till Thn. så nu är dom små liven tillbaka lämnade.

Väntan.

Nedanför slussarna.

Ligger här till nästa helg.

lördag 14 september 2013

Fika.Båt.Pizza

Frukost med två barnbarn idag, Hilma och Alice. Sen lite tjat om tandborstning. Fram på förmiddagen åkte vi in till stan för att handla, brödet passade inte den stora damen inte heller den färdig köpta krämen så det blev till att köpa ny. Inte fick jag glömma lördagsgodiset. Alice frågade snällt om jag visste vilken dag det var idag, jodå det visste jag. På eftermiddagen, båtåkning med fiske. Vi hade gjort upp om olika sysslor på båten, jag fiskade och körde, Alice skulle bryta nacken av fisken och Hilma skulle styra om vi fick någon fisk, Hilma fick styra ett par gånger, men dom slet sig dom små uslingarna. Som kvällsmat blev det Pizza och det var bra. Annars har det varit lugnt och fint.

Lite morgondata.

Tvättdag idag.

Fika. Kladdkaka,hallon och lakrits var smaken.

Kortspel.

Trassel.

Klart.

Pizza flickor.

lördag 31 augusti 2013

Här igen.

Igår fredag kom vi ner tidigt på kvällen. Det blir inte så mycket gjort, plocka upp mat o dyl. Idag lördag kom M-borna ner och det blev en bra och trevlig resa med Ramunda. Grillen kom också till användning. Vi var nere vid Ramunda och satte dit några extra fendrar, på hemvägen plockade Inger rönnbär som hon ska torka och äta några om dagen, för att förhindra förkylning. Sen var det dags att summera denna dagen. Det var en bra dag.

Från för till akter.

Inger plockade rönnbär.

måndag 26 augusti 2013

Sen söndag.

Det blev en sen hemresa på söndagskvällen. Det började med ett härligt väder, solen sken från klarblå himmel. En del av oss var lite nervösa och gick och tittade på klockan samt bar med sig telefonen hela tiden ( inte ovanligt annars heller ). Signal och M-borna åkte till stan, dom var lite båtnödiga. Barnen ledsnade efter några timmar så vi fick åka och hämta dom. Sedan var det våran tur att åka båt, vi skulle möta den nyköpta båten på havet. Vi fick leta länge, det går ju ganska sakta med segelbåt om det inte blåser, men vi möttes. Resultatet blev att alla skulle åka segelbåt och jag blev själv, hejdå! Men med 3 knops fart och rorkulten monterad fiskade jag lite, gick så där. En härlig dag på havet.