måndag 30 september 2019

Gårdagens händelser.

Söndagen började med mulet och regnskurar, slutade med solsken och ingen vind. Då passade det bra med att göra sista båtturen för iår. Att hummerfisket pågår syntes ganska tydligt då det var en hel del tinor som man fick se upp med. Bordet blev färdigt målat  och stolarna är satta på plats. Idag ( måndag ) får jag båten hemkörd om det går bra.

Sista turen för iår.

Inloppet till hamnen.

Målat och möblerat.

lördag 28 september 2019

Några dagar i rad.

Vi har nu varit här några dagar. Kom ner hit på onsdagen och som vanligt fick vi börja med att klippa gräs.Forsatt blomning i trädgården, stockrosor och vallmo lyser vackert även flugsvampen lyser röda.
Har gjort iordning båtvagnen så att vi är beredda när båten kommer hem i början på nästa vecka. På fredagen regnade det hela dagen men Klasse behöver sin promenad ändå och då visade det sig att jag har dåliga regnkläder. Halva lördagen gick i regnets tecken men på em. åkte vi till stan. Såg forskningsfartyget SVEA som kronprinsessan var och döpte tidigare i veckan.Det var kulturvecka i Lysekil, ja kanske inte som vi är vana med från Falköping precis. Inger är inte så mycket för att sminka sig men måla tycker hon om. Alltid finns det någon brädbit att klena färg på. Nya vita stolar har hon köpt och då måste ju bordet målas om. Lördagen avslutades med vackert väder och i morgon kanske vi kommer ut på sjön sista gången för iår.

Ny klippt.

En gossehund.

Stockrosorna blommar än.

Tack Kickan nu blommar vallmon igen.

En väg med flugsvamp, snyggt,

Klart för hemkomst.

Nya stolar.

Dåligt regnställ.

SVEA.

Lördag em.

En och en halv dags regn 35mm.

Inger har målat.
år.

söndag 1 september 2019

Vi tänkte.

Vi tänkte att efter en natt med åska och regn ( 22 mm ) så är det nog bra fiske. Lite vind men en del vågor och nästan ensamma på sjön, men vad hjälpte det ingen fisk. Vi fick dricka vårat kaffe i båten vid bryggan med uppsatt kapell. Det funkade det också.

Nästan så att båten planar.

Det var inte många på sjön.

Kaffe under kapellet.

onsdag 28 augusti 2019

Tisdag.

Tisdagen bjöd även den på perfekt och underbar dag på sjön. Vi gick mot Hållö på utsidan av öarna och en bit utan för dom två stora markeringarna  till Brofjorden. Så här långt ut har vi aldrig varit  förut. Vi gick inte iland på Hållö då jag tyckte att det var för många båtar redan, våran  är inte så lätt att hantera i trånga utrymmen. Så det fick bli Åbyfjorden istället. På hemvägen blev det glass på Bohus Malmön. Kunde konstatera att våran båt var minst. Idag åkte vi ut för att fiska men det blev ingenting. Lite misstänksamma mot vädret var vi för det var lite mörkt i kanterna men vi klarade oss.
Det fick bli fika vid bryggan och det smakade bra också.

Vi har stockrosor också.

St.Kornö till vänster.

Nu är vi långt ut, infarten till Brofjorden.

Hållö.

På väg till den minsta båten,

Bohus Malmön

Möte mellan två stora.

måndag 26 augusti 2019

2 knop

Idag åkte vi en tripp med båten som vi har pratat om ett tag. Det blev Gullholmen via Malö strömmar, några timmar blev det i båten men det var det värt. Så här fint väder får man leta efter, ingen vind och molnfri himmel. Det var strömt och strömmen var ca.2 knop.

På väg.

Passerar Lysekil.

Bron till Skaftö.

Smalare ska det bli.

Vackra färger.

Gullholmen.

Skepparen vid Stångehuvud.

Man kan se att det är strömt.

lördag 17 augusti 2019

Trevligt.

Måndag var det regn så då fick man åka till brädgården och handla. Tisdag gräsklippning och sedan kom kamraterna Sören och Gun, alltid trevligt. Onsdag var vi i Gullmarsskogen och letade kontroller. Hem och sedan var det lite räkfrossa på kvällen. Torsdag hemresa och då får vi väl anse att denna sommaren går mot sitt slut.

Sören vid utsiktsplasen i Gullmarsskogen.

Tre letare.

Detta smakade bra.

lördag 10 augusti 2019

Smögen

På onsdagen åkte vi en sväng till Smögen för vi tänkte att det inte skulle vara så mycket folk då. Vad fel vi hade, men vi träffade två par från Falköping så det var ju lite kul ändå. Vi handlade inget förutom var sin räckmacka som vi tog med hem. Torsdagen cyklade Inger en tur Bovallstrand 4 mil. sedan var vi inne i stan och kikade lite på en gratis konsert med Linnea Henriksson, det var väl inte i min smak precis. Fredag hel dag på sjön med stranhugg i Åbyfjorden Lördag regn 20mm har bara cyklat med Klasse 8km. men nu är det snart idrott på TVn.

På väg hem från Smögen folket är bakom oss.

Rast och bad på cykelturen.

Gratis konsert.

Mycket folk här också.

Tävlingsbåtar.

Inte mycket till kök och toa.

Konsert.

Kustbevakningen gömmer sig bakom Bohus Malmön.